Statushouders, uitvoering integratie

Toezicht Sociaal Domein

Integraal

Een samenhangende aanpak voor de integratie van statushouders

Toezicht Sociaal Domein onderzocht de integrale aanpak van de integratie van statushouders. Bij die aanpak is aandacht nodig voor huisvesting, inburgering, werk en inkomen, het opbouwen van een sociaal netwerk, onderwijs en zorg. Wanneer hierin niet goed wordt samengewerkt, kan dat een succesvolle integratie belemmeren. Deze interactieve tool laat succesvolle praktijkvoorbeelden van een integrale aanpak zien.

Klik op de puzzelstukjes die samen het woord INTEGRAAL vormen en benut de goede ervaringen van anderen. Deel ook eigen praktijkvoorbeelden via deze tool!

In beeld krijgen en houden

In beeld krijgen en houden

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Volg statushouders tijdens het hele integratietraject - het liefst door één persoon of instantie. Zo zie je of de zelfredzaamheid toeneemt, en aan welke ondersteuning behoefte is. Ook heb je eventuele problemen met bijvoorbeeld geld of geestelijke gezondheid op tijd in het vizier. En voorkom je erger. In beeld krijgen, en in beeld houden dus.

Hendrik-Ido-Ambacht: VluchtelingenWerk

In Hendrik-Ido-Ambacht heeft VluchtelingenWerk door de centrale positie die zij in het begin van het integratieproces inneemt, alle statushouders in beeld en zorgt ervoor dat alle andere relevante partijen de statushouders ook in beeld krijgen.

Meer weten?
Kirti Autar
Teamleider Hoeksche Waard en Hendrik-Ido-Ambacht VluchtelingenWerk Zuidwest-Nederland
kautar@vluchtelingenwerk.nl
0651099916

Klantregisseur Tilburg

In Tilburg is de klantregisseur spin in het web bij de integratie. Hij of zij doet een uitgebreide intake en begeleidt de statushouder tot deze geen uitkering meer nodig heeft. De klantregisseur heeft ook contact met andere instanties die de statushouder begeleiden zodat hij/zij weet wat er speelt.

Meer weten?
Patrick Sieverdink
Teamleider klantregie statushouders
patrick.sieverdink@tilburg.nl
0610130762

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van het in beeld krijgen en houden van statushouders? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Nauwe samenwerking

Nauwe samenwerking

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

De statushouder krijgt hulp en ondersteuning vanuit verschillende regionale en lokale partijen. Nauwe samenwerking vergroot de kans op een succesvolle integratie. Hoe dat er uit kan zien? Er zijn korte lijnen tussen regionale en lokale partijen. Ze overleggen met elkaar én met de statushouder - over beleid, individuele gevallen, wie wat doet, en welke afspraken er zijn gemaakt.

Haarlem: toestemming voor informatie delen

In het cursuscontract van de Haarlemse taalaanbieder Nova College wordt de statushouder toestemming gevraagd om de voortgang en aanwezigheid te delen met de klantmanager Werk & Inkomen van de gemeente. Daardoor ontstaat een nauwere samenwerking tussen klantmanagers en taalonderwijs. Dit draagt bij aan een integrale aanpak van integratie.

Meer weten?
Petra Zijlstra
Nova College
pzijlstra@novacollege.nl

Kiezen en delen

Nauwe samenwerking betekent onder andere dat relevante informatie door de betrokken partijen met elkaar kan worden gedeeld. Maar hoe doe je dat, zonder privacyregels te overtreden? In de webtool Kiezen en Delen van Toezicht Sociaal Domein wordt aan de hand van een casus aangegeven wat er mogelijk is.

Meer weten?
kiezen-en-delen.nl

Zeist: 6-wekelijks overleg ketenpartners

In Zeist voert de gemeente elke 6 weken overleg met de ketenpartners. Hieronder vallen de Regionale Sociale Dienst, VluchtelingenWerk, welzijnswerk, het taalhuis en het Sociaal Team. Dit overleg helpt bij het bewaken van de integrale aanpak. Er wordt informatie uitgewisseld tussen instanties. Loopt iets niet goed, dan passen de partners hun werkwijze aan. Ook delen partners eventuele zorgen over individuele gevallen, en maken zij afspraken hierover.

Meer weten?
Maaike Jonker of Gina Zoetendaal
zeist@zeist.nl

Hendrik-Ido-Ambacht: één dag op dezelfde plek werken

In Hendrik-Ido-Ambacht werken medewerkers van diverse (regionale) instanties, namelijk de Regionale Sociale Dienst, VluchtelingenWerk en het sociaal wijkteam, verschillende dagen per week op dezelfde plek in de gemeente.

Door spreekuren in hetzelfde gebouw te organiseren en maandelijks casusoverleg te voeren, spreken de partijen elkaar vaker.

Informatie wordt zo makkelijker gedeeld. Ook is het eenvoudiger af te stemmen per casus. Statushouders hebben zo bovendien één laagdrempelige plek waar ze terecht kunnen met hun vragen.

Meer weten?
Sharon Matthijsse
sm.matthijsse@h-i-ambacht.nl

Tilburg: samenwerking in beleid en op casusniveau

In Tilburg werken betrokken partijen zowel op casusniveau als op beleidsniveau nauw samen en informeren elkaar over wat er op beide niveaus gebeurt. Partijen die statushouders begeleiden, kunnen knelpunten in de uitvoering agenderen voor het overleg op management- en beleidsniveau.

Meer weten?
Iris de Kok
Beleidsmedewerker
iris.de.kok@tilburg.nl
0625775986

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van nauwe samenwerking? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Taal en onderwijs

Taal en onderwijs

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Wie mee wil doen in de Nederlandse samenleving, moet de taal kunnen spreken, en onderwijs kunnen volgen. Taal en onderwijs moeten daarom aansluiten bij wat statushouders kunnen en willen. Trajecten op maat dus, die ook rekening houden met de situatie en het gezinsleven van de statushouder.

TWiNburgering in Gooi & Vechtstreek

In de regio Gooi & Vechtstreek kunnen gemeenten gebruik maken van TWiNburgering: Taal en Werk in Nederland. De tweelingzussen Ellen en Evelyn zijn met hun integrale aanpak al ruim 10 jaar actief.

Doel van hun aanpak is stappen te zetten richting opleiding of werk. Dat begint met een groepstraining, waarin ieder een persoonlijk toekomstplan schrijft. Vervolgens zoekt TWiNburgering binnen haar uitgebreide netwerk een stageplek op maat. Tijdens de stage ontvangt de stagiair taal op de werkvloertraining en worden zowel de stagiair als de werkgever/begeleider gecoacht.

TWiNburgering onderhoudt dan ook intensieve contacten met statushouders, gemeenten, voorzieningen, werkgevers en onderwijsinstellingen in de regio.

Meer weten?
Ellen Reitsema
ellen@twinburgering.nl
0657029727
www.twinburgering.nl

Apeldoorn: Taal voor de Bouw

In Apeldoorn wordt enthousiast gebruik gemaakt van het boek ‘Taal voor de Bouw’. In dit werkboek zijn in begrijpelijke taal woorden en begrippen voor de bouwvakker opgenomen. Het is bedoeld voor statushouders, zij-instromers of laaggeletterden. Het praktijkwerkboek is geschreven door Bouwmensen Apeldoorn en de gemeente.

Meer weten?
Lisenka Schmitz
Coördinator statushouders/Projectleider Veranderopgave Inburgering
e.schmitz@apeldoorn.nl
0624853946
www.bouwmensen.nl/taal-voor-de-bouw/

Dalfsen: taalstage

In Dalfsen volgen statushouders gedurende 3 tot 6 maanden een taalstage bij een bedrijf in de gemeente of regio. Dit gebeurt als ze ongeveer een half jaar in de gemeente wonen en al over basiskennis van het Nederlands beschikken. Het doel van de stage is om de taal te leren en alvast een eerste beeld te krijgen van hoe het werkt op de Nederlandse werkvloer. Als het voor hun traject richting werk zinvol is, kan een tweede taalstage bij een ander bedrijf worden geregeld.

Meer weten?
Rianne Haverink
Beleidsmedewerker maatschappelijke ondersteuning
r.haverink@dalfsen.nl
0640102972
www.dalfsen.nl/integratie

Hendrik-Ido-Ambacht: integratie kinderen basisschool

In Hendrik-Ido-Ambacht gaan kinderen van statushouders een deel van de week naar de taalklas. Daarnaast gaan ze een aantal dagen per week naar hun stamschool die gelegen is in de wijk waar ze wonen. Ze draaien dan mee in de groep waar ze geplaatst worden nadat ze klaar zijn met de taalklas. Op die manier leren ze hun klasgenoten alvast kennen. Ook helpt dit te integreren in de wijk waar ze wonen.

Meer weten?
Anita Kleinjan-van Son
a.kleinjan-vanson@solambacht.nl
0644310443

Schakeltraject Haarlem

Haarlem kent het schakeltraject ‘Leren en werken in de zorg voor anderstaligen’. Anderstaligen bereiden zich hiermee in 20 weken voor op de vervolgopleiding Verzorgende Individuele Gezondheidszorg.

In het traject krijgen studenten Nederlandse taalles en oriëntatie gericht op werken in de zorg in Nederland. Ook maken ze kennis met de praktijk bij zorgwerkgevers in de regio.

Het schakeltraject is een samenwerking tussen regionaal opleidingencentrum Nova College Haarlem en een aantal zorgwerkgevers in de regio. De gemeente Haarlem ondersteunt het project door financiering van een aantal begeleidingsuren.

Meer weten?
Petra Zijlstra
Nova College
pzijlstra@novacollege.nl

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden rond taal en onderwijs voor statushouders? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Eigen aanvulling

Eigen aanvulling

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Welke succesvolle praktijken zijn in uw regio of gemeente onmisbaar gebleken bij de integrale aanpak van integratie? TSD nodigt u uit om deze te delen via dit puzzelstuk!

Eigen goede voorbeelden?
Stuur een korte omschrijving van het voorbeeld en met wie wij contact kunnen opnemen voor meer informatie naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Goede start

Goede start

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Een goede start is het halve werk. Dat betekent het opbouwen van een vertrouwensband met de statushouder, een goede overdracht van AZC naar gemeente, de statushouder wegwijs maken en een brede intake op alle leefgebieden.

Introductieprogramma’s

Veel gemeenten hebben een introductieprogramma ontwikkeld. Hierin maken ze statushouders wegwijs in de gemeente en in Nederland. We geven hier twee voorbeelden:

Haarlem

Alle volwassen statushouders die in Haarlem komen wonen volgen een introductieprogramma van meerdere weken. Het programma maakt hen wegwijs in de stad. Het gaat onder andere over werk, financiën, gezondheid, opvoeding en het schoolsysteem in Nederland.

Het introductieprogramma wordt met steun van de gemeente georganiseerd door welzijnsorganisaties Haarlem Effect en DOCK en ROC Nova College. Aan de uitvoering leveren medewerkers en vrijwilligers van meer dan 20 organisaties een bijdrage.

Meer weten?
Nynke Weinreich
Coördinator sociaal programma statushouders
nweinreich@haarlem.nl
0235115499

Tilburg

Het introductieprogramma van de gemeente Tilburg bestaat uit verschillende modules. Per statushouder wordt gekeken welke modules nuttig zijn om te volgen.

Onderdelen zijn taal, oriëntatie op Tilburg als stad, oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt en oriëntatie op de Nederlandse samenleving, inclusief Participatieverklaring. Ook worden er taal- en leerbaarheidstoetsen afgenomen bij de statushouders.

Het programma heeft een doorlooptijd van 12 weken. Statushouders kunnen instromen zodra één van de modules start.

Meer weten?
Patrick Sieverdink
Teamleider klantregie statushouders
patrick.sieverdink@tilburg.nl
0610130762

Zeist: social matchmaker

In Zeist werken casemanagers als zogenaamde social matchmakers. Zij doen tijdens het startgesprek een uitgebreide intake. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de gezinssituatie, wonen en het sociaal netwerk in de buurt. Maar ook gezondheid en vitaliteit, taal en cultuur, werk en leren, geld en administratie en wensen voor de toekomst komen voorbij. Daarnaast wordt gesproken over Zeist: wat weet de statushouder al, wat voor informatie zoekt hij nog? Met welke organisaties heeft de statushouder al contact?

Hieruit volgt een overzicht van de situatie, wensen, behoeften van de statushouder en waar de focus komt te liggen in de ondersteuning. Vervolgens vindt een warme overdracht plaats aan de ketenpartners betrokken bij het integratietraject.

Meer weten?
Maaike Jonker of Gina Zoetendaal
zeist@zeist.nl

Tilburg: vertrouwensband

Partijen betrokken bij de integratie bouwen eerst een vertrouwensband op met de statushouder. Met een open gesprek maken ze kennis met de statushouder. Pas daarna wordt gekeken of er ondersteuning nodig is op een bepaald leefgebied. Deze aanpak draagt eraan bij dat de statushouder openstaat voor ondersteuning en om hulp durft te vragen als dat nodig is.

Meer weten?
Patrick Sieverdink
Teamleider klantregie statushouders
patrick.sieverdink@tilburg.nl
0610130762

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden die bijdragen aan een goede start voor statushouders? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Regie

Regie

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Als de statushouder (en gezin) op meerdere leefgebieden zelf geen regie kan voeren om voorspoedig te integreren, dan is coördinatie van hulp en ondersteuning nodig. Door een regisseur aan te wijzen en proces- en/of casusregie te voeren wordt voorkomen dat verschillende partijen dubbel werk doen, zaken over het hoofd zien of elkaar zelfs tegenwerken.

Website over regisseur

TSD heeft een handreiking gemaakt voor regisseurs binnen gemeenten en instellingen die verantwoordelijk zijn voor de regie van zorg en ondersteuning aan kwetsbare gezinnen. Wat heeft een goede regisseur nodig aan kennis, competenties en bevoegdheden? Wat moet voor de regisseur geregeld zijn?

Meer weten?
www.regiesociaaldomein.nl

Social matchmaker Zeist

Binnen de gemeente Zeist coördineert de social matchmaker de integratieroute. Enerzijds heeft de matchmaker direct contact met statushouders, anderzijds voert hij of zij regie over de keten rondom statushouders. Na het startgesprek en de intake volgt de matchmaker de voortgang op alle leefgebieden en voert vervolggesprekken na een half jaar, na een jaar en na 2 jaar. Verder zorgt de matchmaker voor de samenwerking en afstemming met zowel alle betrokken uitvoerende partijen als met de beleidsmedewerker van de gemeente.

Meer weten?
Maaike Jonker of Gina Zoetendaal
zeist@zeist.nl

Klantregisseur Tilburg

In Tilburg voert de klantregisseur van de gemeente de regie over het inburgeringstraject van de statushouders in zijn of haar portefeuille. Afhankelijk van de zelfredzaamheid van de statushouder voert de klantregisseur in meer of mindere mate regie, dit is maatwerk. De klantregisseur heeft contact met de verschillende instanties die de statushouder begeleiden. Partijen informeren elkaar en stemmen hun aanpak op elkaar af.

Meer weten?
Patrick Sieverdink
Teamleider klantregie statushouders
patrick.sieverdink@tilburg.nl
0610130762

Eén contactpersoon in Noardeast-Fryslân

In de gemeente Noardeast-Fryslân heeft de statushouder gedurende het hele integratietraject te maken met één contactpersoon, namelijk de consulent huisvesting. Deze consulent huisvesting voert de regie van A tot Z. Alle betrokkenen weten wie de contactpersoon is, dat deze de regie voert en hoe deze is te bereiken.

Meer weten?
Sandra van Hierden-Blom
Consulente inburgering
S.vanHierden@noardeast-fryslan.nl

Gea van der Kooi
Consulente inburgering
G.vanderKooi@noardeast-fryslan.nl

Tjeerd van der Galiën
Beleidsmedewerker sociaal domein
T.vanderGalien@noardeast-fryslan.nl

Dalfsen: consulent werk en inkomen

In de gemeente Dalfsen is de consulent werk en inkomen statushouders het eerste aanspreekpunt voor statushouders. Hij of zij regelt het inkomensdeel, maar is daarnaast aanspreekpunt voor alle andere organisaties die bij de statushouder betrokken zijn. Denk aan onderwijs, huisarts, maatschappelijk werk, VluchtelingenWerk, kerken en andere maatschappelijke organisaties. De consulent houdt het overzicht van wat er allemaal speelt binnen het gezin en wie er betrokken zijn. De betrokken partijen hebben regelmatig overleg met elkaar. Als een statushouder aan het werk gaat, blijft de consulent gedurende een periode van ongeveer 12 maanden nog wel op de achtergrond aanwezig, bijvoorbeeld voor vragen.

Meer weten?
Rianne Haverink
r.haverink@dalfsen.nl
0640102972

Heerlen: inburgeringsconsulenten

Gemeente Heerlen zet inburgeringsconsulenten in die veel ervaring hebben met nieuwkomers en ze voor langere tijd volgen tijdens hun integratieproces. De regie van de uitvoering ligt bij de inburgeringsconsulent met de focus op taalverwerving en participatie, maar ze kijken ook breed naar thema’s zoals het opbouwen van een sociaal netwerk.

Meer weten?
gemeente@heerlen.nl, o.v.v. Domein Maatschappij, afdeling Beleid
04545605040

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van regie op integratie? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Ambassadeurs inzetten

Ambassadeurs inzetten

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Wie weet beter waar nieuwkomers tegen aan lopen, dan ex-nieuwkomers? Het inzetten van (voormalig) statushouders, ambassadeurs of ervaringsdeskundigen, kan integratie bevorderen. De ambassadeurs slaan een brug tussen de cultuur van het land van herkomst van de statushouder en de partijen die bij de integratie zijn betrokken. De ambassadeurs geven advies, doen voor, enthousiasmeren en verspreiden hun opgedane kennis en ervaring aan lotgenoten en aan bij de integratie betrokken partijen.

Syrische ervaringsdeskundige in Dalfsen

Binnen de gemeente Dalfsen heeft de welzijnsorganisatie een Syrische man in dienst voor 24 uur per week. Hij organiseert bijeenkomsten over zaken waar statushouders tegenaan lopen, zoals bijvoorbeeld hoe om te gaan met DIGID. Hij organiseert ook ontmoetingsavonden voor statushouders waarbij ook Nederlanders worden uitgenodigd. Daarnaast ondersteunt hij statushouders ook individueel waar nodig, bijvoorbeeld bij gezondheidsproblemen.

Meer weten?
Rianne Haverink
Beleidsmedewerker maatschappelijke ondersteuning
r.haverink@dalfsen.nl
0640102972

De methode Grenzeloos in Hattem

Hattem maakt gebruik van de methode Grenzeloos om statushouders aan werk, een studie of vrijwilligerswerk te helpen. De statushouder wordt daarbij begeleid door een ervaringsdeskundige die een duo vormt samen met een medewerker van Nederlandse origine. De ervaringsdeskundigen vervullen een belangrijke brugfunctie. Zij weten hoe het in het land van herkomst en in Nederland werkt en kunnen een vertrouwensband opbouwen met de statushouder.

Meer weten?
Ilona Straatman
Beleidsmedewerker sociaal domein
ilonastraatman@hattem.nl
0653810591

Aalten: cultuurverbinders

Dankzij budget van de gemeente Aalten heeft Welzijnsorganisatie Figulus twee zogenoemde cultuurverbinders voor 6 maanden in dienst kunnen nemen. Dit zijn ervaringsdeskundigen die al langer in Nederland wonen en de Nederlandse taal machtig zijn. Doordat zij zowel de cultuur in het land van herkomst als die in Nederland goed kennen, kunnen zij zorgen voor verbinding door verschillen te overbruggen. Hier hebben zij een training voor gevolgd. Ze kunnen bijvoorbeeld meegaan naar gesprekken met de huisarts of met de klantmanager van de sociale dienst.

Meer weten?
Eric Wichgers
Figulus Welzijn
0543473993

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van het inzetten van ambassadeurs? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Adequate ondersteuning

Adequate ondersteuning

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Adequate ondersteuning betekent dat bij integratie betrokken partijen rekening houden met:

  • de voorkeuren en (achterliggende) hulpvragen van de statushouder
  • de mate van zelfredzaamheid, zowel toe- als afname
  • de culturele achtergrond
  • taalbeheersing

Dat vraagt om maatwerk, geduld, vindingrijkheid en de bereidheid om die ondersteuning voor langere tijd aan te bieden.

Tilburg: een intensief re-integratietraject

Statushouders die goede kans maken om binnen een jaar naar werk te kunnen worden begeleid, mogen meedoen aan een intensief re-integratietraject.

Dit Tilburgse traject is maatwerk. Er zijn onder andere elke week groepsworkshops over onderwerpen gericht op werk, zoals het maken van een CV. Ook individuele gesprekken, taalondersteuning of een stage vallen onder dit traject.

Daarnaast worden alle deelnemers gestimuleerd om vrijwilligerswerk, een stage of opleiding te doen als dat past bij hun situatie.

Meer weten?
Patrick Sieverdink
Teamleider klantregie statushouders
patrick.sieverdink@tilburg.nl
0610130762

Iris de Kok
Beleidsmedewerker
iris.de.kok@tilburg.nl
0625775986

Zelfevaluatietool voor gemeenten

Gemeenten en partners in het sociaal domein willen statushouders graag de beste ondersteuning bieden. De zelfevaluatietool helpt inzicht te krijgen in wat goed gaat, wat beter kan en welke afspraken nodig zijn.

In de tool staat het perspectief van de inwoner centraal en werkt men vanuit casuïstiek. De tool geeft een beeld van de weg die een inwoner aflegt als hij zorg of ondersteuning nodig heeft en hoe de samenhang tussen de geleverde zorg of ondersteuning is.

De zelfevaluatietool voor gemeenten en uitvoeringspartners is ontwikkeld door Toezicht Sociaal Domein (TSD) in samenwerking met Integraal Werken in de Wijk (IWW).

Meer weten?
https://www.toezichtsociaaldomein.nl/onderzoeken-en-instrumenten/z/zelfevaluatietool-gemeenten

De vaardigheidsmeter van Hendrik-Ido-Ambacht

In Hendrik-Ido-Ambacht maakt VluchtelingenWerk bij de intake gebruik van een zogenaamde vaardigheidsmeter. Deze brengt in kaart op welke leefgebieden de statushouder hulp nodig heeft. Vervolgens wordt gekeken welke ondersteuning daar bij hoort.

Om die ondersteuning concreet te maken, zijn aan de vaardigheidsmeter procesbeschrijvingen gekoppeld. Deze zijn ontwikkeld door VluchtelingenWerk Zuidwest-Nederland. De procesbeschrijvingen leggen stap voor stap uit hoe je bepaalde ondersteuning kunt bieden - bijvoorbeeld hoe je een bankrekening opent.

In het trajectplan van de statushouder wordt aangegeven welke procesbeschrijvingen voor hem of haar relevant zijn.

Meer weten?
Kirti Autar
Teamleider Hoeksche Waard en Hendrik-Ido-Ambacht VluchtelingenWerk Zuidwest-Nederland
kautar@vluchtelingenwerk.nl
0651099916

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van adequate ondersteuning van statushouders? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar: info@toezichtsociaaldomein.nl

Laagdrempelig

Laagdrempelig

Afbeelding door Nour Daghestani, illustrator uit Syrië en statushouder

Voor statushouders begint de weg naar ondersteuning met weten dat je in je gemeente hulp kan en mag vragen. Statushouders en hun gezin zijn het meest gebaat bij een vast aanspreekpunt of contactpersoon die:

  • Dichtbij en zichtbaar is
  • Goed bereikbaar is
  • Outreachend en proactief ondersteunt
WegWijz app uit Zeist

De gemeente Zeist heeft een app (WegWijZ) ontwikkeld om nieuwkomers wegwijs te maken in hun nieuwe woonplaats en ze te helpen met het opbouwen van een sociaal netwerk. De app vertelt hen bij welke instanties zij moeten zijn, en welke activiteiten en bijvoorbeeld sportverenigingen de gemeente kent.

Ook organiseert Zeist 4 keer per jaar WegwijZ-bijeenkomsten voor statushouders over bepaalde thema’s, bijvoorbeeld over gezondheidszorg of onderwijs. Naast dat het informatief is, is het ook een laagdrempelige manier voor statushouders om met elkaar en met begeleidende instanties in contact te komen.

Meer weten?
Maaike Jonker of Gina Zoetendaal
zeist@zeist.nl

Haarlem: contactkaart statushouders

Naar aanleiding van interviews met Eritrese statushouders heeft de gemeente Haarlem een contactkaart ontwikkeld. Deze kaart helpt statushouders onderscheid te maken tussen verschillende organisaties.

De kaart biedt een korte beschrijving van wat onder andere de gemeente en Vluchtelingenwerk voor hen kunnen betekenen. Ook is er plek voor het aanvullen van contactgegevens. In de kaart is ook basisinformatie over zaken als de huisarts, wijkagent, woningbouwcorporatie en huiselijk geweld opgenomen.

De contactkaart is beschikbaar in Nederlands-Tigrinya en Nederlands-Arabisch.

Meer weten?
Nynke Weinreich
Coördinator sociaal programma statushouders
nweinreich@haarlem.nl
0235115499

Hendrik-Ido-Ambacht – één dag op dezelfde plek werken

In Hendrik-Ido-Ambacht werken medewerkers van diverse (regionale instanties), namelijk de Regionale Sociale Dienst, VluchtelingenWerk en het sociaal wijkteam, verschillende dagen per week op dezelfde plek in de gemeente. Zij houden daar dan onder andere spreekuur. Op deze manier creëren zij een laagdrempelig plek, waar statushouders terecht kunnen met hun vragen.

Meer weten?
Sharon Matthijsse
sm.matthijsse@h-i-ambacht.nl

Wijkgerichte aanpak Tilburg

De aanpak in Tilburg is outreachend en wijkgericht. Er is sprake van een brede taakopvatting: professionals kijken verder dan alleen hun eigen domein. In de wijken worden statushouders persoonlijk benaderd om na te gaan of ze behoefte hebben aan ondersteuning én om ze te activeren. Daarbij wordt veel tijd besteed aan het opbouwen van een vertrouwensband.

Meer weten?
Iris de Kok
Beleidsmedewerker
iris.de.kok@tilburg.nl
0625775986

Eigen goede voorbeelden?
Zelf nog andere succesvolle praktijkvoorbeelden van laagdrempelige ondersteuning van statushouders? Stuur dan een korte omschrijving en met wie geïnteresseerden contact kunnen opnemen naar:
info@toezichtsociaaldomein.nl

Achtergrondinformatie

De afgelopen jaren is het aantal personen dat in Nederland asiel aanvroeg aanzienlijk groter geweest dan in de periode daarvoor. Sinds 2015 is bovendien het aantal nareizigers, dat in het kader van gezinshereniging naar ons land komt, fors gestegen. Belangrijk is dat er zo snel mogelijk na het toekennen van de verblijfsvergunning wordt begonnen met integratie, zodat statushouders snel op eigen benen kunnen staan en een bijdrage kunnen leveren aan de Nederlands samenleving. Daarbij is een integrale aanpak nodig. Hierbij wordt gelijktijdig gewerkt aan onder meer huisvesting, taalverwerving, opleiding en werk, zoals de WRR in 2015 bepleitte in de policybrief “Geen tijd te verliezen, van opvang naar integratie van asielmigranten.”

Onderzoek TSD

In ons onderzoek bekeken wij welke factoren in de praktijk bijdragen aan een integrale aanpak en welke factoren belemmerend kunnen werken. Onder een integrale aanpak verstaan we dat er – voor zover nodig – aandacht is voor huisvesting, inburgering, werk en inkomen, het opbouwen van een sociaal netwerk, onderwijs en zorg.

We deden onderzoek in 4 gemeenten die al enige tijd een integrale aanpak gebruiken bij de integratie van statushouders die in hun gemeente zijn komen te wonen. Per gemeente gingen we na hoe de integratie van een aantal statushouders in de praktijk verloopt. We richtten ons zowel op volwassen alleenstaande statushouders, als op gezinsherenigers. We gingen in gesprek met de statushouders zelf en met medewerkers van de organisaties waar ze mee te maken hebben gehad sinds het verkrijgen van hun verblijfsvergunning.

De resultaten zijn in november 2019 gepubliceerd in de interactieve infographic op deze pagina.