LVB in het sociaal domein

LVB in het sociaal domein

Inwoners kunnen bij de gemeente hulp vragen in het sociaal domein. Bijvoorbeeld hulp in het huishouden of bij het vinden van werk. Ook hulp bij schulden of steun bij het opvoeden van kinderen hoort hierbij.

Deze hulp is bedoeld voor mensen die het lastig vinden om dit zelf te doen. En niemand om zich heen hebben die kan helpen. Dit geldt zeker voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Passende hulp is voor hen niet altijd beschikbaar. Dat komt bijvoorbeeld omdat hulpverleners geen rekening houden met de beperking.  Voor hen is makkelijke toegang een noodzaak. 

Toezicht Sociaal Domein onderzocht in 2017 in 5 gemeenten hoe makkelijk mensen met een licht verstandelijke beperking toegang hebben tot deze hulp. Mensen met een licht verstandelijke beperking hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Ze zijn als mystery guest op pad gegaan met hulpvragen. Het onderzoek leverde belangrijke inzichten en tips op. Die vindt u op deze pagina’s.

Dit is Harry, 57 jaar.

Een echte Utrechter. Hij houdt van voetbal, zijn werk en zijn huisdier Poeki.

En Harry heeft een licht verstandelijk beperking.

In Nederland hebben ongeveer 1,4 miljoen mensen een licht verstandelijke beperking. Dit is vaak niet zichtbaar.

Zij kunnen gewoon meedoen met de maatschappij, maar hebben vaker hulp nodig bij het huishouden doen, opvoeden van kinderen, de administratie, omgaan met schulden en het vinden van werk.

Die hulp is er. Dat valt onder het sociaal domein. Maar is die hulp voor deze doelgroep makkelijk te vinden?

Harry ging als Mystery Guest met een verzonnen hulpvraag op pad om te onderzoeken hoe makkelijk hij hulp kan krijgen van de gemeente Utrecht.

Net zoals Mystery Guests Dounia, Danny, Timo, Theo, Yta, Morad, Ellis en vele anderen deden in verschillende gemeenten.

Deze ervaringsdeskundigen hebben meegewerkt aan het onderzoek van de inspecties van Toezicht Sociaal Domein. De ervaringsdeskundigen hebben zelf bepaald wat belangrijk is voor makkelijke toegang.

Daarna hebben zij websites bekeken, gemaild, gebeld, formulieren ingevuld en loketten bezocht. En zij hebben zelf aan de gemeente verteld hoe ze het vonden.

De ervaringen van Harry en de andere mystery guests en hoe de toegang beter kan, staan in een aantal makkelijk geschreven rapporten.

En zijn te lezen op de website.

Dit gaat gemeenten helpen om hun sociaal domein voor iedereen toegankelijk te maken.
Kijk voor meer informatie op toegangsociaaldomein.nl