Toezicht Sociaal Domein (TSD) deed onderzoek naar hoe organisaties omgaan met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Het gaat over mensen die in Nederland naar school zijn gegaan (NT1'ers).
Belangrijk
Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven moeten kunnen meedoen. Gemeenten, maar bijvoorbeeld ook huisartsen en het UWV, vinden het belangrijk om mensen hiervoor te ondersteunen.
Wat gaat goed?
Organisaties willen graag mensen helpen. Zij willen bijvoorbeeld dat het makkelijk is om contact met hen op te nemen. Of om formulieren in te vullen.
Wat moet beter?
Maar hoewel er goede dingen gebeuren, blijft het lastig om mensen goed te ondersteunen. Dat komt ook doordat organisaties soms weinig personeel hebben. Of weinig geld. Organisaties kijken daardoor te vaak naar wat zij zelf nodig hebben. En minder naar wat mensen helpt.
School en taalles
Mensen kunnen extra taalles krijgen. Alleen volgen mensen die in Nederland zijn geboren deze lessen vaak niet. Scholen vinden het moeilijk om mensen te vinden die taalles nodig hebben.
Andere organisaties
Het is belangrijk dat mensen dingen zelf kunnen regelen. Bijvoorbeeld via hun gemeente, huisarts, apotheek of het UWV. Maar brieven, formulieren en websites zijn vaak moeilijk. Mensen hebben behoefte aan begrijpelijke taal.
UWV
Het UWV verbetert zijn website en brieven. Zodat de taal makkelijker is. Ook volgen de medewerkers les over hoe je begrijpelijker schrijft en spreekt. Toch willen medewerkers nog meer verbeteren. Zij vinden dat contact met het UWV nog makkelijker moet worden.
Tips
- Werk je aan beleid? Werk dan samen met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
- Maak hulp eenvoudig voor iedereen.
- Zorg voor persoonlijk contact en hulp als dat nodig is.
- Werk samen met organisaties om hulp eenvoudig te maken.
- Zorg voor voldoende geld en personeel voor onderwijs en ondersteuning.
- Zorg dat eenvoudige taal een voorwaarde is voor aanbestedingen.
- Geef lessen die aansluiten bij wat mensen willen leren.
- Zorg dat mensen kunnen doorstromen naar ander onderwijs.
- Zorg dat het Taalhuis bekender wordt in de regio.
- Maak een plan voor langere tijd. Werk hiervoor samen met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven.
- Het is belangrijk dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven les kunnen volgen. Maak het voor gemeenten mogelijk om dit te doen.
- Zorg voor voldoende opleidingen voor NT1-docenten.
- Blijf samenwerken met mensen die moeite hebben met lezen en schrijven om zo de hulp te verbeteren.
- Verwijs mensen goed door naar scholen en taallessen.
- Zorg ervoor dat medewerkers het opmerken als mensen moeite hebben met lezen en schrijven. Dit kan bijvoorbeeld door te screenen.
- Geef het aan als je moeite hebt met lezen of schrijven. Zo kun je betere hulp krijgen.
- Wil je je aanmelden voor een taalles? Ga dan naar een bibliotheek bij jou in de buurt. Zij kunnen je hier verder mee helpen.